Monday, March 3, 2008

كعبلة سوده


اثناء ما كنت طالب و حتى بعد تخرجى بعدة اشهر
كنت مقتنع و مصمم أوى على فكرة عدم السفر للعمل بالخارج
و كنت مقتنع ان البلد ديه فيها شغل بس اللى يدور
و كنت بفكر كتير انى اعمل بيزنس حر يبقى بتاعى و يكبر بعد كده
و كنت بشوف اللى هيموت و يسافر ده انه مجرد واحد من ضعاف العزيمه
هو الواحد يعنى يسيب بلده عشان مجرد مش لاقى شغل
يعنى يروح يعمر بلد ناس تانيه و يسيب بلده

و كنت بستغرب من اللى كان يقعد يهتف و يقول ان احنا هنعمر البلد ديه و حنطهرها من الفساد
و اول ما تجيله فرصه
تلاقيه يهرب و يشتغل بره
كنت بتسغرب اوى من ده كله و بستهجنه جدا
و كنت بعتبره تنافض فى الشخصيه او كذب على الذات

لكن بعيد عنكوا اول ما اتخرجت و عدى كام شهر كده من التخرج
و انا فى دماغى نفس الافكار العجيبه اللى قلتها فى السطور اللى فاتت
لقيت الناس ديه عندها حق بشكل او بأخر
طلع مفيش تناقض فى الشخصيه و لا حاجه
طلع ان انا كنت عايش فى وهم
قال بيزنس حر قال
و بعدين مين قال ان فى شغل للى يدور
الواضح انى كنت حمار و بذيل كمان
لقمة العيش صعبه اوى
فعلا فتنه بنت دوج

انا بعد ما كنت املأ المجمع النظرى صراخا و هتافا فى المدرجات و المظاهرات
أصبح الان كل همى هو ان اسافر و خلاص
و بقيت ساعات كتير أقاوم شعور بالمراره
بحس كتير انى عايز اسافر لمجرد الهروب من البلد ديه بكل قرفها
شعور مقرف بالانانيه
و كأن العبيط اللى كتب اول عشر سطور من البوست ده بيقولى
بعد كل اللى قلته ده بقيت خلاص نفسك تسافر
طيب هتسيب البلد ديه لمين
خلاص بقيت زى الناس كلها بتدور على لقمه العيش و يلعن ابو اى حاجه تانيه

طبعا انا شايف شبح ابتسامه ساخره على وجوه من يقرأ البوست الكئيب ده
و طبعا فى اللى هيقول ايه العبيط ده يعنى هو لما هيقعد و ميسافرش سيقود الشعب الى الثوره العارمه و هيبقى خليفه سعد زغلول فى الملاعب
و بعدين يعنى هو خلاص من كتر عقود العمل اللى بتترمى على الواحد
انا قلت اللى فى نفسى و خلاص
و فى انتظار تعليقاتكم

18 comments:

Anonymous said...

ودي اهمية الخبرات .. فعلا كثرة الخبرات والاحتكاكات ومعايشة ظروف الاخرين بتفرق كتير جدا في وسائل الخطاب والاتصال بالناس ...

علشان كده حسن البنا قال من زمان ( رغم ان العيشة غي رالعيشة ) ان العمل والزواج منعطفان كبيرا جدا في حياة اي داعي

ربنا يعينك ويقويك

Anonymous said...

السفر ياكيمو فعلا مش عشان الفلوس وبس لا ابداً ده عشان الواحد يعيش ويحس بآدميته...
هنا لا مجال لبنى آدم نقى .

العيشة هنا لا تطاق ظلم ثم ظلم ثم ظلم ثم قهر ثم ثم ثم.

لا مجال للحياة...شعب يقتل لكى يشترى رغيف العيش ولا يفتح فمه أمام الظلم.

لا مجال للحياة وسط هذا

Anonymous said...

صح نسيت اقولك الصورة جميلة اوى ومعبرة جدا عن الشعب المصرى ههههههههههه

ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى said...

و الله مش عارف .. بس رأيى .. لو فيه فرصة تسافر .. سافر .. لكن ما تهاجرش .. سافر اشتغل و كون نفسك و اعمل أسرة و عيش حياتك لكن ماتنساش بلدك .. حاول ترجعلها عند مرحلة معينة من حياتك .. هى إيه المرحلة دى .. ماعرفش .. انت اللى تحددها .. لكن لازم ترجع .. حتى ترجع عشان تاخد التاج اللى ليك عندنا فى الاستراحة

Anonymous said...

بجد يا كيمو... أنا معاك فى كل كلمه انته قلتها وحجات كتير أكترمن كدة بس انته مش عبيط ولا أى حد يقول كدة عبيط ..لا ..العبيط هى حكومتنا وشعبنا كمان اللى ساكت على الظلم دةوالطغيان والاستبداد دة ..الناس كلها بتقف تتفرج على اللى بيضرب واللى بقعد على القهوة.. بس بجد دى بلدنا... أنا اة لسه متخرجتش بس بجد دى بلدنا وهنرجعلها فى يوم من الأيام وأحنا اللى هنمشيها ...كمان بايدينا احنا مش بيد حد ..واحنا مش هنستنا حد ....على فكرة أنا حاطط مخطط السفر دة فى خيالى بس لمدة ومش ياما ان شاء الله... على فكرة أنا بحب اسكندريه جامد جدا ومقدرش أبعد عنها خالص بجدربنا يقويك ويقوينا..

Special Designer said...

كيمو أنا معاك ان فرص العمل بره جامدة جدا

والفلوس كويسة ولكن ....

مش عارف أقولك إيه أنا معاك ومش معاك بصراحة

هو فعلا فعلا الظروف هنا فظيعة ومروعة
والمرتبات قليلة والحاجات غالية جدا جدا

لكن انت ممكن تتعب شوية أقصد متستسلمش للشغل اقصد مثلا شغلك 8 ساعات خليهم 8 ساعات شغل طحن
تبقى انت متميز في مكانك

ومتميز دي مش سهلة محتاجة تعب يعني متقليش مثلا شغلي إني أعد على مكتب 8 ساعات
لا
انت طور متستسلمش لطبيعة الشغل
انت المسؤول ان انت تبدع في عملك وتتقنه كمان مش تكون عبد المامور

للأسف كلنا عايزين الراحة مع ان ربنا ريحنا من الاول وقال "خلق الانسان في كبد "

ده طبعا رايي
وربنا يوفقك يارب ويوسع عليك

Special designer

أمين المكتبة said...

والله يا كيو كنت هاعيط وانا باقرأ البوست ده مع المزيكا اللي شغاله دي بجد فعلا صدمتني .. صدمني اصطدامك بالواقع المرير .. انا بشكل ما اصطدمت بيه وشفت كتير بيصطدموا بيه بس اني اشوف صديقي وأخي واقف قدام الجدار العالي ده بيبص لفوق وقلبه بيتقطع وبتثور جواه البراكين عشان يعدي بأي ثمن .. اني اشوف اخوية وصديقي كريم بقى مواطن مصري زي أي مواطن بيتعذب بما يعنيه العذاب للمواطن المصري فده فعلا شيء بيقتلني ويشعرني بالأسى والعاطفة تجاهك من جانب وتجاه البلد من جانب آخر
كلماتك صعبة قوي ياكريم وبتحمل بين طياتها آلام كتير وزفرات اكتر .. مش عارف والله اقلك ايه
كل اللي اقدر اقولهولك ان وقتك جا عشان تلبس درع المحارب وتتحلى بروح المقاتل وتخوض الحياة دي بكل صعابها وآلامها انت دلوقتي في آخر مرحلة ممكن يوصلها الشاب .. انت قدام جدار عالي وقدامك اختيارين .. يا إما تبقى زي اي شاب عادي وتجيب فرشة وتقف تبيع تحت الجدار ده وترضى بحياتك زي ما هي كده في الجانب اللي مابتوصلهوش شمس من الجدار ده .. يا إما تستقتل وزي ما باقلك تتحلى بروح المقاتل وتتسلق الجدار ده .. لإن الحياة على الجانب الآخر ليها طعم تاني خالص والهوا هناك نضيف قوي والأمر يستحق العناء
استقتل في الشغل عشان الدورات عشان السفر وفكر صح .. اوعى تسافر بشهادة تجارة خدلك دورتين جامدين جنبها والا هتسافر تتبهدل هناك .. اشتغل سنة كامله عشان تاخد دورة غالية ترفع قيمتك في السوق بعدها سافر .. فكر انت في الموضوع بس فكر صح .. وبما انك من اكثر الناس منطقية في هذه المجرة فانا واثق انك هتفكر صح

بس في حاجه اخيره بس

اوعى تيأس
لإنك لو يأست دلوقتي هتبقى يائس بس عندك أمل .. قدام شويةهيتقدم بيك السن وعلى 30 سنه كده هيبقى الأمل لا شء والتقدم في الحياة غير وارد وما وصلتله هو ده الآخر

Mohamed Abdelgeleel said...

حراااااااام علييييييك انا لسة في الكلية وشايف الدنيا وردي والحياه جميله ومش بحب الناس المتشائمة
ومش متصور اني ممكن اقول الكلام الي انت بتقوله ده في يوم من الايام

Anonymous said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the TV de LCD, I hope you enjoy. The address is http://tv-lcd.blogspot.com. A hug.

Anonymous said...

ايه يا جماعه انتم مسمعتوش عن المحكمه العسكريه وله ايه محدش جاب سيرتها ليه

اسلام صديق said...

فعلا فتنة بنت دوج

انا لسه ماتخرجتش وحاسس الاحساس ده

حاسس اني داخل عل دوامة صعبة اوي

ربنا يستر

م/ أحمد مختار said...

بصراحة الصورة الي انت حاططها كافية جدا من غير ولا كلمة ، انت كنت تحطها بس وضع سؤال:
ممكن اعيش في مصر وما يجرليش حاجة ؟!
سؤال بريء يعني
والله ينور

EGYPT EYES said...

أنا كمان فكرت أكتر من مره في الهجره مش مجرد السفر وجايز يجي يوم أصمم بجد وأعملها
ماتكتأبش ياكيمو وروق مين عارف بكره فيه ايه
تحياتي

Mohamed Abdelgeleel said...

وحشتني يا كريم

KIMOOOZ said...

والله العظيم انت واحشنى أكتر يا حمو
كان نفسى اشوفك قبل ما اسافر بس انت تقلت علينا

محمود محمد حسن said...

مش بذمة امك يا كريم تكتبلك كلمتين في ام المدونة دي ابرك ميت مرة من التعليقات الرخمة اللي بتعلقها في مدونات البني آدمين التانيين ؟؟!!!

هههه معلهش طلبت رخامة معاك بقى ، بعض ما عندكم

قررت أكون عانس said...

انا برده من الناس اللى بتردد الكلام ده اللى عايز شغل هيلاقى هو صحيح صعب بس ممكن

اكيد مش هحس بنفس ازمتكم كرجالة بس انا برده نفسى اشتغل و بدور على شغل

من ناحية تانية بفكر فيها ايه لو الواحد سافر و اشتغل بره و بعد فترة من النجاح يرجع يفيد بلده بس بلاى ان الفكرة دى صعبه اصعب من انك تلاقى شغل هنا لان كتيير سافرو و يحاولو يرجعو يصلحو ما عرفوش

موضوع كبير اوى كل ما اقول فيه كلمة افكر فى عكسها

angel_mimo said...

معك حق ودا حال كتير من البﻻد العربية
ﻻن شغلونا بلقمة العيش حتى ﻻنرى مايفعلون
قول حسبي الله ونعم الوكيل