Saturday, August 18, 2007

بحبه يا بابا


عارف إن فى مليون واحد إتكلموا فى نفس الموضوع قبل كده
و عارف إنى مش هتكلم فى الموضوع ده أحسن منهم
لكن أنا عايز أتكلم يا جماعه
هى ديه مش مدونتى أنا برضه
يبقى أنا حر

الحب
..............الحب ده يا جماعه
................الحب يعنى
.................معنى كلمه حب

صحيح
هو يعنى إيه حب
يعنى لما تقول أنا بحب فلان
يبقى إيه اللى حصل
هتقولى إنك شفت منه مواقف حلوه خليتك تحبه
لأ
مش كده خالص
ساعت بنحب ناس من غير ما نسمع منها كلمه واحده
ده يطلع ايه بأه
ما هو حب برضه
طيب إزاى
أصل ما دام الحب ده شعور و إحساس من ضمن الاحاسيس التانيه يبقى لازم يكون له سبب
يعنى مثلا
إنك تكره واحد لازم تكون شفت منه مواقف منيله بستين نيله
إنك تبقى فرحان لازم يكون حصل موقف يفرحك
إنك تبقى غضبان لازم يكون فى حاجه غاظتك
أى إحساس بيبقى عباره عن رد فعل لموقف معين

إلا الحب

بييجى كده زى المطر بتاع شهر يناير
فجأه كده تبقى ماشى و السما صافيه و حلوه
و تلاقى الدش الساقع اللى نزل على نافوخك

ليه بنقعد نحب فى ناس و إحنا عارفين إنهم عمرهم ماهيحبونا زى مابنحبهم
ليه تفضل تحب فى شخص مش معبرك أساسا
بتبقى متغاظ منه اوى
لكن بتفضل تحبه اوى
تبقى حاسس انك عبيط أوى
لكن برضه بتحبه أوى


ليييييييييييييييييه

نفسى أعرف

3 comments:

Anonymous said...

الحب ده كلمة كبيرة جدا .. لكن الحب يشمل تحتيه حاجت كتيرة . يشمل اعجاب ( شكل - شخصية - نظرة - ) واحيانا بيقولوا علييه من اول نظرة ( وده غالبا بيكون شكلي او جسدي ) ويشمل ايضا ميل ( زي اللي فات لكن في ميل يعني في قوة محركة شوية ناحيته .. وفي حب الموقف او العشرة او الفكرة ( نتيجة تربية او معايشة او اختلاط او غيره ....
ضيف على دول بقه .. الهيام والعشق (( وهو تملك الحب من القلب تمكن يجعل العقل والفكر والجوارح تابعين له ...
المهم بقه .. هل انواع الحب دي او مراحله ,, تخلينا نعطي كل ذي حق حقه .. وتخلينا نحسن للمحسن ونرحم المقصر ونعين المتعثر

اسلام رفاعى said...

حبيبى لو تعرف انا بحبك اد ايه كنت وصفت الحب عن طريق مشاعرى
انتظر زيارتك لمدونتى

SHEKHO said...

والله يا كيمو الحب دة حاجة جميلة بس احيانا بحس انه تضيع وقت وخصوصا لو اللى بتحبه انسان حمار (مش اقصدى انه بديل وودانه طويلة) لأ اقصدى انه ما بيهتمش بمشاعرك ولا حتى بيكلمك باسلوب لائق انا كنت كدة لغاية فترة بسيطة بعد كدة رجعت نفسى وقلت لازم اجبر نفسى على انى احب اللى يجب انى احبه بعد تأنى وفحص وابعد عن اللى بيحلقلى لانك لو اهتميت بواحد بس هيعذبك عذاب الدنيا والاخرة